uitgever Wat mag ik van een uitgever verwachten? Dat is een belangrijke vraag. Wanneer u erover nadenkt een boek bij een uitgever te publiceren, bevindt u zich meteen in een dubbele positie. U bent de auteur en emotioneel aan het boek verbonden, maar u bent ook een zakelijke partij.

De boekenwereld is veel, maar ook: zakelijk. Het is geven en nemen, investeren en verdienen, idealisme en zakelijkheid.

En dat verschilt ook nog per uitgever. Minimaal mag u verwachten dat de uitgever zich aan het contract houdt. Daar is het voor.  Kort gezegd zorgt een uitgever voor publicatie en promotie ter verkoop. Eigenlijk is de rest een bonus.

Verwachtingen

Dat heb je met verwachtingen. Hoe minimaler ze zijn, hoe beter. Dat is in de romantiek ook al zo. Het is beter om te kijken naar mogelijkheden van de uitgever. Een grote uitgever werkt anders dan een kleinere. Wat u kiest, hangt af van uw persoonlijke voorkeur.

Grote uitgever

Echt grote uitgevers zijn van het kaliber Prometheus en de Arbeiderspers. Het zijn organisaties die (meestal) marcheren als een goed lopende machine. Ze kunnen veel: uw werk redigeren, snel en goed persberichten schrijven, auteursfoto’s regelen, goede vormgevers inschakelen en dan hebben ze ook nog een heel netwerk in de media. Altijd een aansluiting bij het  Centraal Boekhuis (dat levert boeken aan de winkels) en vertegenwoordigers die de boekwinkels bezoeken om uit te leggen dat ze van uw boek zeker tien exemplaren moeten kopen. Zo verkocht Uitgever Lebowskihet eerste boek van Astrid Holleeder: de titel en de auteur moesten geheim blijven, het was puur vertrouwen in de uitgeverij waardoor de boekwinkels grote stapels inkochten. En daarna weer verkochten.

Nadelen aan zo’n grote uitgeverij zijn er zeker. U bent een klein radartje in het geheel en veel eigen inbreng wordt niet op prijs gesteld. Dat heet: “eigenwijs.”  Wanneer u debuteert, is een uitgeverij terughoudend met een advertentiebudget. Dus als u droomt van uw gezicht op posters, wordt het zelf plakken. Als de uitgeverij daar toestemming voor geeft, natuurlijk.

Het is moeilijk om binnen te komen. Dergelijke uitgeverijen krijgen enorm veel aanbod.

  • Niet doen: een manuscript insturen en bij de brievenbus gaan kamperen.
  • Wel doen: meerdere uitgeverijen aanschrijven, via-via-via proberen. Kijk op Linkedin voor connecties

Kleine uitgever

Hoe kleiner de uitgever, hoe meer u zelf kunt en moet doen. Bij een eenmanszaak zitten geen drie pr-meisjes om de persberichten na te bellen. Grote kans dat u dat zelf doet, en ze zelf schrijft. U organiseert zelf signeersessies, denkt mee over de boekpresentatie en de kosten ervan en u overlegt met de uitgever over mogelijke publiciteit. Samen bent u met elk stukje blij.

Dat is dus het pluspunt van een kleine uitgeverij: de betrokkenheid. U heeft meer ruimte. Wanneer u een ander lettertype wilt en uitlegt waarom, dan wordt er naar u geluisterd. U bent niet eigenwijs, u bent iemand met visie.  De uitgever gelooft sterker in u en in uw boek. Er is meer samenwerking. En u weet: samen kom je het verste.

  • Niet doen: uit blijdschap dat een uitgever uw boek wil, denken dat contract komt nog wel
  • Wel doen: nagaan hoe vorige boeken van deze uitgever het hebben gedaan, google titels en auteurs

Er zijn ook middengrote uitgeverijen, POD-uitgeverijen, web-only uitgeverijen en nog andere tussenvormen. Maar de vraag is: wilt u een kleine vis in een grote vijver zijn of een grote vis in een kleine vijver?

Wat mag ik van een uitgever verwachten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *